قرارداد مدیریت صفحه اینستاگرام
این قرارداد در تاریخ [تاریخ] میان [نام شرکت/فرد] با شماره ملی [شماره ملی/ثبت] به عنوان “کارفرما” از یک سو و [نام مدیر] با شماره ملی [شماره ملی] به عنوان “مدیر” از سوی دیگر، منعقد میگردد.
ماده 1 – طرفین قرارداد
این قرارداد فی مابین آقا/خانم [نام کارفرما] به نشانی: [نشانی کارفرما] و تلفن: [تلفن کارفرما] که از این پس در این قرارداد “کارفرما” نامیده میشود و آقا/خانم [نام مدیر] به نشانی: [نشانی مدیر] و تلفن: [تلفن مدیر] که از این پس در این قرارداد “مدیر” نامیده میشود، به شرح ذیل منعقد و طرفین متعهد به اجرای مفاد آن میباشند.
ماده 2 – موضوع قرارداد
مدیریت و بهروز رسانی صفحه اینستاگرام کارفرما به آدرس [آدرس صفحه اینستاگرام] توسط مدیر برای مدت [مدت] که شامل فعالیتهای زیر میباشد:
- برنامهریزی و انتشار پستها و استوریها.
- پاسخگویی به کامنتها و پیامهای دایرکت.
- ایجاد محتوای بصری و نوشتاری.
- تحلیل و گزارشدهی ماهانه از عملکرد صفحه.
- اجرای کمپینهای تبلیغاتی و همکاری با اینفلوئنسرها در صورت نیاز.
ماده 3 – مدت قرارداد
مدت زمان اجرای این قرارداد از تاریخ [تاریخ شروع] به مدت [مدت] میباشد. 3-1- در صورتیکه در مقاطعی نیاز به انتخاب، تصمیمگیری، ارائه محتوا و یا پاسخ به پرسش و … به منظور پیشبرد مفاد قرارداد از طریق کارفرما باشد، مراتب به صورت مستند (پیامک، ایمیل، نامه و …) به ایشان اعلام و میبایست در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تأخیر بیش از ۲۴ ساعت در پاسخگویی، تأخیر وارده به مدت زمان اجرای قرارداد افزوده میگردد. 3-2- همچنین در مواردی که کارفرما نیازمند زمان برای ارائه اطلاعات به مدیر باشد، زمان تحویل به توافق طرفین مشخص شده و در صورت وجود هرگونه تأخیری، این تأخیر وارده به مدت زمان اجرای قرارداد افزوده میگردد.
ماده 4 – مبلغ قرارداد
مبلغ قرارداد [مبلغ] ریال و به حروف [مبلغ به حروف] ریال میباشد.
ماده 5 – نحوه پرداخت
پرداخت مبلغ طی دو فاز انجام میشود:
- فاز اول: هنگام عقد قرارداد [درصد] کل مبلغ قرارداد معادل [مبلغ] ریال به مدیر پرداخت میگردد.
- فاز دوم: مابقی کل مبلغ در هنگام تحویل کار به مدیر پرداخت میگردد. تبصره 1: در صورت نیاز به فعالیتهای بیشتر، بودجه مربوط به آن با موافقت کارفرما، افزایش خواهد یافت.
ماده 6 – تعهدات کارفرما
6-1- کارفرما موظف است از زمان تاریخ شروع قرارداد و در طول زمان انجام پروژه، اطلاعات و مطالب مورد نیاز را در زمان تعیین شده با توافق طرفین، به مدیر تحویل دهد. در صورت وجود تأخیر، مدت زمان تأخیر به مدت زمان اجرای قرارداد اضافه خواهد شد. 6-2- کارفرما متعهد است نسبت به پرداخت به موقع مبلغ قرارداد مطابق ماده 5، به مدیر اقدام نماید. 6-3- کارفرما تضمین مینماید که تمامی مطالب مورد استفاده در صفحه اینستاگرام، از جمله برند، لوگو، مطالب و محتوا متعلق به کارفرما بوده و هیچگونه مسئولیت حقوقی در مورد استفاده از موارد لحاظ شده متوجه مدیر نمیباشد.
ماده 7 – تعهدات مدیر
7-1- مدیر متعهد میگردد بر اساس موضوع قرارداد از لحاظ ارائه خدمات فنی و نحوه انجام کار، رضایت کارفرما را بهصورت کامل جلب نماید و به اعتراض عدم رضایت ایشان در حیطه موضوع قرارداد رسیدگی نموده و ترتیب اثر دهد. 7-2- مدیر متعهد میگردد اطلاعات مربوط به صفحه اینستاگرام یا شرکت کارفرما را در اختیار هیچ فرد یا شرکت دیگری قرار ندهد.
ماده 8 – فسخ قرارداد
8-1- در صورتیکه کارفرما پس از انعقاد قرارداد و تا هفت روز بعد از شروع اجرای پروژه توسط مدیر، درخواست فسخ قرارداد را نماید، مدیر ۳۰% از مبلغ پرداخت شده را کسر و مابقی مبلغ را به کارفرما عودت مینماید.
8-2- بعد از شروع کار، در صورتیکه کارفرما به هر دلیلی مایل به ادامه کار نباشد، اقدامات لازم از قبیل تسویه حساب میبایست با توافق طرفین صورت گیرد.
8-3- در صورت فسخ قرارداد از سمت مدیر یا تحویل داده نشدن کار به کارفرما، مدیر موظف است علاوه بر عودت کامل وجه، معادل ۳۰٪ مبلغ کل را به عنوان جریمه به کارفرما پرداخت نماید. همچنین در شرایطی که کار انجام شده با تأخیر در اختیار کارفرما قرار بگیرد، با توافق طرفین مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته شده و از مدیر به کارفرما پرداخت میگردد.
8-4- در صورت عدم پرداخت به موقع مفاد قرارداد، تعهدی بابت تحویل کامل کار متوجه مدیر نخواهد بود.
ماده 9 – مالکیت اسناد و اطلاعات محرمانه
طرفین مجاز نیستند بدون کسب مجوز کتبی از یکدیگر، اطلاعات مربوط به انجام موضوع قرارداد را در اختیار سایر اشخاص حقیقی و یا حقوقی قرار دهند. البته اطلاعات و ارقام فنی که قبل از افشاء در اختیار همگان بوده و یا امکان کسب آن از منابع دیگری قابل اثبات باشد، محرمانه تلقی نمیشود.
ماده 10 – حل اختلاف
کلیه اختلافات مربوط به تفسیر، تعبیر و یا اجرای موضوع قرارداد، در ابتدا از طریق مذاکرۀ نمایندگان طرفین انجام و در صورت عدم توافق توسط هیأتی مرکب از نمایندگان طرفین و کارشناس مرضیالطرفین بررسی و رأی هیأت برای طرفین لازم الاجراء میباشد.
در صورت عدم توافق جهت انتخاب کارشناس مرضیالطرفین و یا حل و فصل موضوع ظرف مدت یک ماه، هر یک از طرفین میتوانند به مراجع ذیصلاح قانونی مراجعه نمایند.
ماده 11 – حوادث قهریه و غیرمترقبه (فورس ماژور)
اگر به عللی خارج از حیطه اقتدار و اراده طرفین (از قبیل سیل، زلزله، جنگ و آتشسوزی) انجام، تمام و یا قسمتی از تعهدات موضوع این قرارداد امکانپذیر نباشد، طرفین میبایست ضمن اعلام کتبی مراتب مزبور ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ وقوع حوادث غیرمترقبه نسبت به تمدید یا اقاله قرارداد با طرف دیگر توافق نمایند. مادام که جهات مذکور ادامه دارد،
عدم انجام تعهداتی که عرفاً متاثر از حالت فوق میباشد، تخلف از مفاد این قرارداد محسوب نمیشود و هیچ یک از طرفین حق هیچگونه ادعایی منجمله مطالبه خسارت نخواهند داشت. در صورت عدم اعلام و توافق فوقالذکر ظرف مهلت تعیین شده، کلیه مسئولیتها و جبران هزینهها و خسارات وارده به طرف دیگر بر عهده متخلف از مفاد این ماده میباشد.
ماده 12 – اقامتگاه قانونی طرفین
نشانی طرفین همان است که در مقدمه قرارداد ذکر گردیده است و هر یک از طرفین تعهد نمودند که تغییرات احتمالی نشانی خود را ظرف مدت دو هفته قبل از تغییرات کتباً به اطلاع دیگر برسانند، در غیر اینصورت نشانی طرفین از حیث ابلاغ اوراق و اخطارها معتبر میباشد.
ماده 13 – سایر مقررات
- هر گونه تغییر و اصلاح در مفاد این قرارداد باید به صورت کتبی و با امضای هر دو طرف صورت گیرد.
- این قرارداد در دو نسخه تهیه شده و هر نسخه دارای اعتبار یکسان میباشد.
- این قرارداد شامل 13 ماده و 3 تبصره میباشد و در تاریخ [تاریخ] در تهران در دو نسخه تنظیم و به امضاء طرفین قرارداد رسیده و هر یک از نسخههای آن به تنهایی دارای اعتبار است.
- این قرارداد از هر حیث تابع قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد.
- هرگونه تغییر اساسی در مفاد قرارداد که به توافق طرفین رسیده باشد، به صورت الحاقیه قرارداد تنظیم و پس از امضا برای طرفین قابل اجرا خواهد بود.
امضای کارفرما: ________________
نام و نام خانوادگی: ________________
امضای مدیر: ________________
نام و نام خانوادگی: ________________
تاریخ: ________________
این قرارداد یک نمونه اولیه است و ممکن است نیاز به اصلاحات و تنظیمات بیشتری بر اساس شرایط خاص شما داشته باشد. پیشنهاد میشود قبل از نهایی کردن، با یک مشاور حقوقی و یک مشاور فنی مشورت کنید.
مالکیت کار و حقوق مادی و معنوی در قرارداد ادمین اینستاگرام
یکی از بندهایی که شما میتوانید به قرارداد ادمین اینستاگرام اضافه کنید در مورد مالکیت کار هست که من در این بخش قصد دارم چندین نکته رو در مورد آن اشاره کنم :
- مالکیت محتوا: تمامی محتواهای تولید شده توسط مدیر شامل تصاویر، ویدئوها، متون و هرگونه محتوای دیگر که در صفحه اینستاگرام کارفرما منتشر میشود، از لحظه انتشار متعلق به کارفرما بوده و کارفرما حق استفاده از آنها در سایر رسانهها و پلتفرمها را دارد.
- حقوق مادی: تمامی حقوق مادی ناشی از محتوای تولید شده توسط مدیر، از جمله حق نشر، توزیع، تکثیر و نمایش عمومی به کارفرما منتقل میگردد.
- حقوق معنوی: حقوق معنوی محتوای تولید شده، از جمله نام نویسنده و هویت خلاقانه، به مدیر تعلق دارد، مگر اینکه توافق دیگری بین طرفین صورت گیرد.
- استفاده مجدد: مدیر بدون کسب اجازه کتبی از کارفرما، مجاز به استفاده مجدد از محتوای تولید شده در هیچ رسانه یا پلتفرم دیگری نمیباشد.
- انتقال مالکیت: در صورت فسخ قرارداد، تمامی حقوق مادی و معنوی محتوای تولید شده تا زمان فسخ قرارداد به کارفرما تعلق خواهد داشت و مدیر حق ادعایی نسبت به آن نخواهد داشت.
- حقوق نرمافزاری: هرگونه نرمافزار، ابزار و روشهای مورد استفاده توسط مدیر برای تولید و مدیریت محتوا، به عنوان داراییهای فکری مدیر محسوب میشوند و کارفرما هیچگونه حقوقی نسبت به آنها نخواهد داشت، مگر آنکه به صورت جداگانه توافق شده باشد.
- حفظ حریم خصوصی: مدیر موظف است تمامی اطلاعات و دادههای مربوط به حساب اینستاگرام کارفرما را محرمانه نگه دارد و از افشای آنها به اشخاص ثالث بدون اجازه کتبی کارفرما خودداری کند.
- جبران خسارت: در صورت افشای غیرمجاز اطلاعات و دادههای مربوط به حساب اینستاگرام کارفرما توسط مدیر، مدیر موظف به جبران کلیه خسارات وارده به کارفرما میباشد.
ضمانت اجرایی و مالی در قرارداد ادمین اینستاگرام
یکی دیگه از مسائلی که در قرارداد ادمین اینستاگرام باید به آن توجه کرد ضمانت اجرایی و مالی هست که این بخش اختیاری هست اما در بسیاری از قرار داد ها این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد اما به صورت کلی :
هیچ ضمانتی برای کار ایتساگرام وجود ندارد ، حتی اگر بهترین ادمین اینستاگرام هم باشید نمیتوانید ضمانتی بابت پیچ اینستاگرام ارائه دهید
چرا که ممکن است به هر دلیلی توسط اینستاگرام پیچ مسدود شود
اینستاگرام به هر دلیلی فعالیت خودش رو پایان دهد و یا این که دیگر به ایران خدمات ارائه ندهد
به همین جهت پیشنهاد میکنم چنین بخشی در قرار داد اصلا قرار داده نشود
یک نمونه بند اشتباه که من بارها در قرار داد دیده ام :
- ضمانت حسن انجام کار: مدیر متعهد میشود کلیه وظایف و تعهدات خود را به نحو احسن انجام دهد. برای اطمینان از اجرای تعهدات، مدیر موظف است تضمینی به مبلغ [مبلغ] ریال به صورت [چک، سفته، یا ضمانتنامه بانکی] به کارفرما ارائه دهد.
- ضمانت تحویل به موقع: مدیر تضمین مینماید که تمامی کارها و پروژههای محوله را در زمان مقرر و به نحو احسن انجام دهد. در صورت تأخیر در تحویل یا انجام ناقص کار، کارفرما مجاز است از محل ضمانت ارائه شده، خسارت وارده را جبران نماید.
- ضمانت کیفیت: مدیر تضمین مینماید که تمامی محتواهای تولید شده از کیفیت لازم برخوردار باشند و در صورت عدم رضایت کارفرما، مدیر موظف است محتوای مورد نظر را بدون دریافت هزینه اضافی اصلاح یا جایگزین نماید.
- ضمانت بازپرداخت: در صورت فسخ قرارداد به علت قصور یا عدم توانایی مدیر در انجام تعهدات، مدیر موظف است تمامی وجوه دریافت شده را به همراه ۱۰٪ به عنوان جریمه به کارفرما بازپرداخت نماید.
- ضمانت حفظ اطلاعات محرمانه: مدیر متعهد میشود که کلیه اطلاعات محرمانه کارفرما را حفظ نموده و از افشای آن به اشخاص ثالث خودداری نماید. در صورت اثبات افشای اطلاعات محرمانه، مدیر موظف به پرداخت جریمهای به مبلغ [مبلغ] ریال به کارفرما خواهد بود.
- ضمانت بازدهی و عملکرد: مدیر تضمین مینماید که با انجام صحیح تعهدات خود، بازدهی و عملکرد صفحه اینستاگرام کارفرما بهبود یابد. در صورتی که عملکرد صفحه در مدت زمان تعیین شده بهبود نیابد، مدیر موظف است بدون دریافت هزینه اضافی به تلاشهای خود ادامه داده و نسبت به بهبود عملکرد صفحه اقدام نماید.
- بررسی و ارزیابی: کارفرما حق دارد در طول مدت قرارداد به صورت دورهای عملکرد مدیر را بررسی و ارزیابی نماید. در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا نارضایتی، کارفرما میتواند با اطلاع قبلی و کتبی به مدیر، اقدام به فسخ قرارداد نماید.
- ضمانت مالی: در صورتی که مدیر در طول مدت قرارداد به هر دلیل نتواند به تعهدات خود عمل کند و قرارداد فسخ شود، مدیر موظف به پرداخت مبلغ [مبلغ] ریال به عنوان خسارت به کارفرما خواهد بود.
- انقضای ضمانت: کلیه ضمانتهای ارائه شده توسط مدیر تا یک ماه پس از پایان مدت قرارداد معتبر خواهند بود و در صورت عدم وجود هیچگونه ادعایی از سوی کارفرما، ضمانتها به مدیر بازگردانده میشوند.